Je potřeba si uvědomit, že AI není hrozbou. Díky využívání nástrojů AI ve školství
se definitivně promění práce pedagogů
i jejich žáků. Generativní umělá inteligence
může posunout hranice bádání i kreativity
a ušetřit čas pro to podstatné. Již dnes nabízí značné usnadnění práce pedagogů –
počínaje přípravou na hodinu, vytvářením
individuálních plánů, tvorbou výukových
materiálů a kvízů, až po zadávání a vyhodnocování domácích úkolů či písemek.
Umělá inteligence však pomáhá i žákům, a to s rozvojem jejich dovedností,
zatraktivněním výuky při uplatnění principu mezipředmětové integrace a je zdrojem informací pro jejich vlastní vzdělávání.
Špatným řešením by tedy bylo žákům
používání těchto nástrojů zakazovat. Na
vedení škol a jednotlivých pedagozích
však bude rozhodnutí, do jaké míry tyto
nástroje umožní žákům používat.
A protože největší technologická revoluce zasáhla i do našich životů ve VIM,
realizovali jsme kromě řady uskutečněných jarních seminářů a červnového
workshopu zaměřeného na praktické
využití nástrojů umělé inteligence na ZŠ
a SŠ, na který bychom rádi v říjnu navázali odbornou konferenci, věnovanou mj.
právním aspektům či plagiátorství, na
přípravě některých článků tohoto zpravodaje jsme spolupracovali s chatovacím
robotem a dalšími aplikacemi.
A i když umělá inteligence dobývá svět,
prostor v našem zpravodaji věnujeme
pochopitelně i dalším důležitým tématům a informacím, které vám pomohou
k úspěšnému startu do nového školního
roku.
Společně s chatovacím robotem vám
přeji otevřenost vůči novinkám a změnám, dostatek energie a motivace, ale
také podporu a ocenění ze strany dětí,
žáků, jejich rodičů i vašich kolegů. Buďte
si jisti, že vaše úsilí má ohromný dopad na
životy mnoha lidí a ovlivňuje budoucnost
našeho světa.