Nadace České spořitelny spustila v březnu vlastní digitální platformu Skoala zaměřenou na finanční vzdělávání pro základní a střední školy. Skoala reaguje na dlouhodobě chybějící metodické materiály k výuce finanční gramotnosti a pomáhá učitelům začlenit toto klíčové téma zábavnou a interaktivní formou do školní praxe.
Jaké výhody Skoala má?
- moderní, interaktivní a hravá digitální platforma
- vhodná pro 1. i 2. stupeň ZŠ a také SŠ
- učitelům zásadně zkracuje čas na přípravu, usnadňuje výuku
- v souladu s rámcovým vzdělávacím programem
- rozvíjí kompetence nezbytné pro finanční zdraví dětí
- jednoduchá a srozumitelná
- zdarma a pro všechny
O Skoale
- obsahuje materiály k výuce více než 100 hodin
- nabízí více než 100 metodik s finanční tématikou
- už nyní je ve Skoale zapojeno více než 1700 škol v ČR
- nabízí 4 úrovně obtížnosti
- obsahuje více než 10 edukativních her a videí
Podle průzkumu finančního chování mladých realizovaného agenturou Ipsos a Nadací České spořitelny v prosinci roku 2024 se více než čtvrtina Čechů ve věku od 15 do 25 let nedostatečně orientuje ve svých financích. Více než polovina z nich uvádí, že by jim pomohlo, kdyby se o finančních tématech učilo ve škole více a zároveň praktičtěji. Nadace České spořitelny na tento fakt reaguje inovativním programem Skoala, který pomáhá učitelům zařadit finanční vzdělávání do výuky a žákům poskytuje praktické nástroje pro pochopení hospodaření s penězi a rozvoj kompetencí zásadních pro finanční zdraví.
„Věříme, že intuitivní a uživatelsky přívětivé prostředí Skoaly významně usnadní učitelům výuku i složitějších témat finanční gramotnosti. V Nadaci České spořitelny se dlouhodobě zaměřujeme nejen na podporu systémových změn v oblasti vzdělávání, ale také na konkrétní pomoc žákům, pedagogům i zřizovatelům základních a středních škol. Naším letošním cílem je, abychom platformu dostali na minimálně dvě tisícovky škol v České republice,“ uvedla Dana Brandenburg z Nadace České spořitelny.

Finanční vzdělávání se na českých školách vyučuje různými způsoby – někde je začleněno průřezově do více předmětů, jinde existuje jako samostatný předmět, některé školy ji řeší jednorázovými besedami s externími odborníky. Kvůli nejednotnému systému tak mají žáci rozdílnou úroveň znalostí, a často získávají spíše teoretické než praktické dovednosti a postoje. Učitelé se přitom musí spoléhat na vlastní iniciativu, protože jim chybí ucelené podklady a systematická podpora.
Skoala nabízí komplexní, ucelené řešení, které pokrývá 100 % vzdělávacích cílů v oblasti finanční gramotnosti od prvních tříd až po maturitní ročníky. Platforma, jejímž odborným garantem je ministerstvo školství, ministerstvo financí, Česká národní banka nebo Národní pedagogický institut, je v souladu s rámcovým vzdělávacím programem. Učitelé ve Skoale najdou přes 100 hodin výukových materiálů, které zahrnují nejen připravené interaktivní prezentace a teoretické výklady, ale i diskuzní témata, pracovní listy a praktická cvičení.
Jednotlivá témata a metodiky jsou v platformě přizpůsobeny věkovým kategoriím – nejmladší žáci se učí základní principy hospodaření s penězi, například jak nakládat s kapesným, nebo proč jsou některé věci dražší než jiné. Starší žáci pak rozvíjejí praktické dovednosti jako je reklamace zboží, investování či rozpoznávání marketingových triků. Praktické pojetí výuky ve Skoale doplňují interaktivní hry, kvízy a projekty, které pomáhají žákům pochopit finanční principy v reálných situacích, vyhodnocovat rizika a dělat informovaná rozhodnutí. Učitelé si navíc mohou snadno sestavit plán výuky napříč ročníky a sdílet ho mezi kolegy, což napomáhá mezipředmětovému vzdělávání v rámci celé školy či školního roku.