Finanční gramotnost je dnes jedním z klíčových témat ve vzdělávání. O tom, jak ji efektivně učit a proč by měla být nedílnou součástí výuky už od základní školy, jsme hovořili s PhDr. Mgr. Helenou Zelníčkovou, Ph.D., zástupkyní ředitelky pro teoretické vyučování na Střední škole informatiky, poštovnictví a finančnictví Brno. Paní doktorka se dlouhodobě specializuje na výuku ekonomiky, marketingu, managementu a práva, a v rozhovoru sdílí své zkušenosti, osvědčené metody i názory na aktuální výzvy, kterým čelí učitelé v oblasti finančního vzdělávání.
Jak vnímáte význam finanční gramotnosti na základní a střední škole z pohledu Vaší dlouholeté zkušenosti?
Finanční gramotnost je nezbytnou součástí vzdělávání, která připravuje jedince na zodpovědné a informované finanční rozhodování. Je to jedna z nejdůležitějších kompetencí, které jsou výstupem celého vzdělávání. Již od útlého věku hraje rodina zásadní roli v pokládání základů finanční gramotnosti, na které následně navazuje škola. Finanční gramotnost zahrnuje širokou škálu témat, od hospodaření s penězi až po rozvoj kritického myšlení. Škola má v tomto procesu nezastupitelnou úlohu, protože systematicky rozvíjí a prohlubuje znalosti a dovednosti získané v rodinném prostředí. Vzhledem k velkému množství informací, které je nutné žákovi předat je stěžejní, aby se vzdělávání o finanční gramotnosti realizovalo po celou dobu jeho vzdělávání. Finanční gramotnost zasahuje do mnoha vyučovacích předmětů, proto klade vysoké nároky na mezipředmětové vztahy a vytváří tak podněty pro spolupráci v rámci několika předmětových komisí na školách.
Které konkrétní aktivity nebo metody se Vám při začleňování finanční gramotnosti do výuky nejvíce osvědčily?
Kromě klasických výukových metod, které se běžně ve výuce využívají, je vhodné zapojit aktivizující a zážitkové metody výuky. U finanční gramotnosti by měl být kladen důraz nejen na využité metody, ale i na aktuálnost sdělovaných informací. Proto je vhodné začlenit webináře a workshopy s odborníky z praxe, které poskytují žákům aktuální informace a reálný pohled na svět financí. Školy mohou využít akce typu Global Money Week, Den pro školu nebo Bankéři do škol. Žák však nemusí zůstat pouze pasivním příjemcem informací. Zapojení fiktivních firem, například JA Studentských firem, do výuky umožňuje žákům si nanečisto vyzkoušet podnikání v bezpečném prostředí školy. Výuku finanční gramotnosti lze posílit i prostřednictvím různých exkurzí, jako je návštěva expozice Lidé a peníze v České národní bance v Praze. V rámci aktivizace žáků lze využít i projektovou výuku, která má pro žáky mnoho výhod. Kromě získání kompetencí v oblasti finanční gramotnosti si mohou žáci vyzkoušet své fungování v týmu, plánovat a využívat dostupné zdroje, čímž je podpořena i výchova k podnikavosti.
Jak se liší práce s finanční gramotností u mladších žáků na základní škole a u studentů střední školy?
Vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti by mělo být vždy úměrné k věku žáka a stádiu vývoje jeho myšlenkových operací. Na základní škole se žáci seznamují s pojmy souvisejícími s finanční gramotností a v soukromí hospodaří s malým objemem peněz. Hlavním zdrojem informací je především rodina a škola. Je to období, kdy se žáci učí používat s kritické myšlení, což je zásadní pro jejich budoucí schopnost analyzovat informace. Na střední škole žáci využívají efektivněji kritické myšlení a jsou schopni vyhodnotit výhodnost a rizika plynoucí z rozhodování o svých financích. Kritické myšlení je již na pokročilejší úrovni. Středoškoláci jsou systematicky vedeni k vytváření osobních rozpočtů, učí se zhodnotit rizika investic a vytvářet si vlastní finanční cíle, a to jak v krátkodobém, tak i v dlouhodobém časovém horizontu.
Co považujete za největší překážky při rozvíjení finanční gramotnosti u žáků a jak je lze překonávat?
Finanční gramotnosti je v rámci osnov věnována nízká časová dotace. Situaci navíc zhoršuje nedostatek aktuálních učebních materiálů a zdrojů, ze kterých by učitelé mohli při výuce čerpat. Učitelům zatím chybí celistvá a aktualizovaná platforma, kde by mohli získávat inspiraci pro výuku. V současnosti se tvoří několik projektů, které by mohly v této oblasti pomoci. Příkladem je Skoala od Nadace České spořitelny, která je vytvořena dle kompetenčního rámce OECD, nebo připravovaná výuková opora od Institutu prevence a řešení předlužení. Z již existujících on-line výukových zdrojů lze zmínit i platformu Finfo ve škole, která je zaměřena na daňovou a celní problematiku.
Aby bylo předávání informací o finanční gramotnosti efektivní, je nutné, aby byli učitelé průběžně vzděláváni. I v této oblasti je zatím málo kurzů či webinářů, které by učitele systematicky vzdělávaly.
Mezi největší překážky při rozvoji finanční gramotnosti však patří různá úroveň vstupních kompetencí u žáků. Na tento fakt má největší vliv socioekonomický status rodiny, ze které žák přichází. Na tento problém upozornila zpráva České školní inspekce z roku 2023, která se věnovala úrovni finanční gramotnosti u žáků základních a středních škol.
Máte nějaký příklad úspěšného projektu nebo aktivity, která žáky skutečně zaujala a přiblížila jim finanční témata?
Mezi nejvíce preferované aktivity patří workshopy a webináře, při kterých přicházejí žáci do kontaktu s odborníky z praxe.
Další oblíbenou formou jsou různé ekonomické soutěže, které nabízejí možnost setkání se žáky z jiných škol. K těmto soutěžím patří Ekonomická olympiáda a Soutěž finanční gramotnost. Mnoho soutěží a aktivit lze realizovat také přes JA Czech.
V rámci předmětových komisí na školách lze realizovat mnoho dílčích aktivit, kde mezi nejvíce oblíbené patří školní soutěže a projektová výuka. Žáci také preferují hraní her, typu Dr. Zdědil a pan Zdražil. Zajímavý je i projekt zaměřený na oblast kybernetické bezpečnosti projekt nePINdej od České bankovní asociace.
Velmi oblíbená je mezi žáky JA Studentská firma, která jim umožňuje prakticky si vyzkoušet podnikání. V rámci tohoto programu žáci zakládají a řídí vlastní malé firmy. Nezastupitelné jsou i exkurze do firem.
Jakou podporu by si podle Vás učitelé v oblasti finanční gramotnosti nejvíce zasloužili, aby se jim s tímto tématem dobře pracovalo?
Aby byla výuka finanční gramotnosti na špičkové úrovni, je nutné pedagogy podpořit v jejich vzdělávání. Jedním z efektivních způsobů, jak toho dosáhnout, je realizace workshopů, seminářů a konferencí a vytvoření komplexních aktuálních výukových opor, ze kterých mohou učitelé čerpat informace. Vzdělávací instituce naštěstí postupně reagují na zvyšující se poptávku.
Mezi největší konference, které se věnují finanční gramotnosti a pedagogům ekonomických předmětů, patří konference UČEKON, konference Den finančního vzdělávání s bankami pro školy a učitele od České bankovní asociace. Tyto konference nabízejí širokou škálu přednášek, diskusí a praktických workshopů, které jsou zaměřeny na rozvoj finanční gramotnosti a efektivní výuku ekonomických předmětů.
V rámci konferencí dochází k propojování jednotlivých škol a navázání možné spolupráce, což je jedním z největších bonusů těchto akcí. Učitelé mají možnost sdílet své zkušenosti, diskutovat o nejlepších praxích a společně hledat řešení pro výzvy, kterým čelí při výuce finanční gramotnosti.
Výuka finanční gramotnosti je tak jednou z hlavních výzev současné pedagogiky.
Zdroje:
Česká bankovní asociace, 2025: Den finančního vzdělávání s bankami. https://www.denfinancnihovzdelavani.cz
Česká bankovní asociace, 2025: Bankéři do škol. https://www.bankeridoskol.cz
Česká bankovní asociace, 2025: NePINdej. https://www.kybertest.cz/o-projektu
ČNB, 2025: Expozice Lidé a peníze. https://nc.cnb.cz/sch/cs/expozice/lide-a-penize-praha
Finfo ve škole, 2025: Portál Finfo. https://finfoveskole.gov.cz
Hedvíková, E. et al., 2023: Finanční gramotnost žáků ZŠ a SŠ. ČŠI. PDF
INEV, 2025: Ekonomická olympiáda. https://inev.cz/category/ekonomicka-olympiada
INEV, 2025: Konference UČEKON 2026. https://inev.cz/inev-akademie/konference-ucekon-4-rocnik-2026
JA Czech, 2025: JA Studentská firma. https://jaczech.org/programy-ja-czech/...
Lipka, 2025: Dr. Zdědil a pan Zdražil. https://lipka.cepac.cz/Zdedil/Login.aspx
Nadace ČS, 2025: Den pro školu. https://www.denproskolu.cz
OECD, 2025: Global Money Week. https://globalmoneyweek.org
Soutěž finanční gramotnost, 2025: Web soutěže. https://www.financnigramotnost.cz