Je dobrý nápad vpustit AI do
škol?
Stoprocentně. Z mého pohledu by děti
měly rozumět nejen tomu, jak umělá inteligence v principu funguje, ale také efektivně využívat její nástroje a v neposlední
řadě znát její limity a tím si k ní vytvářet
realistický postoj.
Naše společnost se díky technologiím
silně proměňuje, AI přináší velké změny.
Technologie dobře slouží, pokud je
v dobrých rukou. A pokud není, společnost
musí být na dopady připravena. Připravená
je pouze vzdělaná společnost.
A jak se promění samotné
vzdělávání?
Myslím, že trend jednoznačně směřuje
k rozvíjení kompetencí, protože informace
jsou všudypřítomné, okamžitě dohledatelné. Zároveň nelze úplně rezignovat na
memorování. Žáci by z mého pohledu měli
mít penzum znalostí, aby byli schopni kriticky posuzovat informace. AI může také
významně pomoci v práci učitele.
AI pravděpodobně
urychlí změnu
vztahu žáka
a učitele
Velkou úlevou bude systém pro personalizované učení (založený na AI), který sleduje
výsledky žáka a doporučuje vzdělávací
obsah na základě jeho učebních stylů a zájmů. Takový systém nejen že generuje část
vzdělávacího obsahu, ale také hodnocení
na základě dat, které učiteli předloží ke
kontrole, úpravě. Tím pedagoga osvobodí
od části rutinních úkonů a díky tomu se
bude moci soustředit více na vzdělávání,
být pro žáky průvodcem, nositelem hodnot, choreografem vzdělávání. Do extrému
takový systém zahnali v Číně, kde testují
zařízení, která snímají mozkovou aktivitu
žáků, a učitel v reálném čase vidí, kdo
se soustředí, či je naopak duchem jinde.
Z našeho evropského pohledu je naštěstí
toto za hranou.
Takže učitel bude mít více
času na individuální přístup?
AI pravděpodobně urychlí změnu vztahu
žáka a učitele. Z mého pohledu učitelé už
nemohou být pouze ti, co stojí před tabulí
a vykládají látku. Tento model přestal fungovat, protože děti rozumějí technologiím
mnohdy lépe. Nabízí se tedy společné objevování v hodinách, aktivnější zapojení
žáka do vzdělávacího procesu, přenesení odpovědnosti za jeho vlastní učení.
V mnoha školách, kde se pohybujeme,
takto k žákům přistupují a je to skvělé.
I pedagogům je v tom lépe.
Jak by mělo zapojení ChatGPT
vypadat v praxi?
Při zadávání úkolů je vhodné, aby pedagog
specifikoval, které části úkolů žáci mají
vypracovat pomocí ChatGPT a které ne.
Například: vypracujte osnovu práce pomocí ChatGPT a jednotlivé body podle
Wikipedie nebo knihy. Případně pokud si
pedagog nepřeje, aby žáci na vypracování
úkolu využili ChatGPT, tak odůvodnit proč.
Třeba proto, že je dobré si kvůli zapamatování látku procvičit.
Je ale důležité zmínit, že ChatGPT mohou
žáci využívat až od 13 let se souhlasem
zákonného zástupce. Proto je lepší v hodinách s ChatGPT pracovat ve skupině,
kdy pedagog pracuje s aplikací a žáci navrhují postup.
Jak využít ChatGPT v konkrétních předmětech?
Nyní kupříkladu vydáváme metodiku do
hodiny dějepisu. Ta by měla sloužit k rozvoji digitální kompetence. Žáci si přečtou
dobové texty na téma vzniku EU a ChatGPT využijí k tomu, aby lépe pochopili celý kontext. Pokládají mu otázky, které
jim vyvstanou po přečtení historických
materiálů.
Text je úryvkem rozhovoru, jehož autorem
je Jiří Mach a vyšel dne 1. května 2023 na
serveru NOVINKY.CZ.
Co říká na používání služeb
ChatGTP ve školách česká
legislativa?
Odpovědi přináší Ondřej Vykoukal z advokátní kanceláře KROUPAHELÁN.
Dle podmínek užití společnosti OpenAI
(provozovatel ChatGPT) mohou ChatGPT využívat děti až od 13 let. Potřebují
k tomu však souhlas zákonného zástupce,
typicky rodiče.
Uživatel je ale povinen vždy uvést, že
obsah byl vytvořen prostřednictvím
ChatGPT. Obsah tedy nesmí být vydáván
jako autorské dílo.
Děti mladší 13 let nemohou ChatGPT samostatně používat, i kdyby měly souhlas
rodičů. Studentům starším 18 let v jeho
využití nic nebrání.
Naše doporučení k užívání
ChatGPT v hodinách
V případě, že žáci ještě nedosáhli věku
13 let, doporučujeme s ChatGPT pracovat
skupinově, kdy pedagog ovládá aplikaci,
ale dotazy kladou žáci a žákyně.
Pokud žáci dosáhli věku 13 let, získejte
souhlas zákonných zástupců. V případě,
že to není možné, pracujte skupinově (jako
v prvním případě).
Komu patří obsah v aplikaci
ChatGPT
Obsah patří uživateli aplikace.
V pravidlech aplikace je výslovně uvedeno,
že veškerý vygenerovaný obsah patří uživateli. Uživatel je ale povinen vždy uvést,
že obsah byl vytvořen prostřednictvím
ChatGPT. Není dovoleno vydávat obsah
z ChatGPT za své vlastní autorské dílo.
S vlastnictvím obsahu se pojí odpovědnost za obsah.
Důležité je vědět, že provozovatel služby
ChatGPT se zříká jakékoli odpovědnosti
za vytvořený obsah. Je na každém uživateli, aby si sám výstupy před jejich
publikací zkontroloval.
Zveřejněním výstupu může uživatel zasáhnout do těchto oblastí:
- Autorská práva — ChatGPT může generovat výstup i z autorských děl (publikovaných úryvků knih, diplomových prací, básní...).
- Osobní údaje a ochrana osobnosti — výstupem mohou být i osobní údaje třetích osob.
- Uvádění nepravdivých informací — výstupy mohou být nepravdivé.
- Obsah porušující etická pravidla — násilný, nenávistný, šikanózní, rasistický, vulgární apod.
Před veřejnou publikací jakéhokoli obsahu vygenerovaného v aplikaci ChatGPT je tak potřeba obsah zkontrolovat
a ujistit se, že je legální ho zveřejnit
a dále používat.