Výuka STEM pohledem učitelů z praxe: strašák či příležitost?

AMY

Vzdělávání v oblasti STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) se v posledních letech stalo klíčovým tématem pedagogické diskuze. Zatímco někteří učitelé v STEM vidí příležitost pro inovaci výuky, jiní jej považují za náročný koncept, který je složité v praxi realizovat.

Moderní technologie, interdisciplinární přístupy a důraz na kritické myšlení nabízejí potenciál pro přípravu žáků na život v globalizovaném světě, který bude vyžadovat pracovníky s komplexními znalostmi a tzv. kompetencemi pro 21. století. STEM je jednou z možných cest, jak na tyto potřeby reagovat. Jaké výzvy však STEM přináší učitelům v praxi?

STEM = výzva pro učitele

Jednou z hlavních překážek je samotná interdisciplinarita STEMu. Učitelé, kteří jsou připravováni primárně na výuku dvou vzdělávacích předmětů, se mohou cítit nejistě při integraci obsahu z dalších oblastí. Na základě šetření prováděného týmem z Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích se ukazuje, že učitelé se cítí jistěji při integraci přírodovědných předmětů (tj. science propojující fyziku, chemii a biologii), avšak u STEMu jejich jistota klesá, zejména kvůli matematice a technické výchově.

Dalším faktorem je nedostatek metodické podpory. Mnoho učitelů se s konceptem STEM nesetkalo během svého studia a nemá k dispozici dostatek materiálů či příkladů dobré praxe. Příprava STEM výuky od učitele vyžaduje nejen čas na pečlivé plánování, ale také spolupráci s kolegy.

STEM = příležitost pro výuku

Navzdory těmto výzvám nabízí STEM výuka řadu příležitostí. Digitalizace přinesla dostupné online nástroje a digitální laboratoře, které usnadňují experimentování či modelování bez nutnosti pořizovat drahé vybavení. Učitelé STEM vnímají jako příležitost pro zvýšení motivace žáků, ale i prostor pro aplikování poznatků z různých vědních disciplín při řešení reálných problémů, včetně podpory kreativity a inovativního myšlení žáků. Za tímto účelem je možné výuku obohatit o prvky gamifikace, aktivity v terénu k poznávání okolí školy či využití rozšířené reality. Další přínos STEMu spočívá ve spolupráci škol s firmami a univerzitami, což přináší žákům i učitelům cenné praktické zkušenosti.

Závěr

STEM vzdělávání představuje výzvu, ale také obrovskou příležitost pro učitele i žáky. Vyžaduje flexibilitu, ochotu učit se novým věcem a hledat způsoby, jak propojit různé disciplíny. Námi dotazovaní učitelé STEM vnímají pozitivně, ale současně dodávají, že samostatně by takovou výuku realizovat nedokázali a potřebovali by spolupracovat s učiteli dalších předmětů, které přístup STEM sdružuje.

Zmíněné poznatky vycházejí z probíhajícího výzkumu. Pokud máte zájem sdílet svůj pohled, vyplňte, prosím, formulář dostupný pod QR kódem. Vaše odpovědi jsou klíčovým zdrojem pro vývoj metodické podpory pro integrovanou STEM výuku.

qr STEM

Další články