Vzdělávání v oblasti STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) se v posledních letech stalo klíčovým tématem pedagogické diskuze. Zatímco někteří učitelé v STEM vidí příležitost pro inovaci výuky, jiní jej považují za náročný koncept, který je složité v praxi realizovat.
Moderní technologie, interdisciplinární přístupy a důraz na kritické myšlení nabízejí potenciál pro přípravu žáků na život v globalizovaném světě, který bude vyžadovat pracovníky s komplexními znalostmi a tzv. kompetencemi pro 21. století. STEM je jednou z možných cest, jak na tyto potřeby reagovat. Jaké výzvy však STEM přináší učitelům v praxi?
STEM = výzva pro učitele
Jednou z hlavních překážek je samotná interdisciplinarita STEMu. Učitelé, kteří jsou připravováni primárně na výuku dvou vzdělávacích předmětů, se mohou cítit nejistě při integraci obsahu z dalších oblastí. Na základě šetření prováděného týmem z Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích se ukazuje, že učitelé se cítí jistěji při integraci přírodovědných předmětů (tj. science propojující fyziku, chemii a biologii), avšak u STEMu jejich jistota klesá, zejména kvůli matematice a technické výchově.
Dalším faktorem je nedostatek metodické podpory. Mnoho učitelů se s konceptem STEM nesetkalo během svého studia a nemá k dispozici dostatek materiálů či příkladů dobré praxe. Příprava STEM výuky od učitele vyžaduje nejen čas na pečlivé plánování, ale také spolupráci s kolegy.
STEM = příležitost pro výuku
Navzdory těmto výzvám nabízí STEM výuka řadu příležitostí. Digitalizace přinesla dostupné online nástroje a digitální laboratoře, které usnadňují experimentování či modelování bez nutnosti pořizovat drahé vybavení. Učitelé STEM vnímají jako příležitost pro zvýšení motivace žáků, ale i prostor pro aplikování poznatků z různých vědních disciplín při řešení reálných problémů, včetně podpory kreativity a inovativního myšlení žáků. Za tímto účelem je možné výuku obohatit o prvky gamifikace, aktivity v terénu k poznávání okolí školy či využití rozšířené reality. Další přínos STEMu spočívá ve spolupráci škol s firmami a univerzitami, což přináší žákům i učitelům cenné praktické zkušenosti.
Závěr
STEM vzdělávání představuje výzvu, ale také obrovskou příležitost pro učitele i žáky. Vyžaduje flexibilitu, ochotu učit se novým věcem a hledat způsoby, jak propojit různé disciplíny. Námi dotazovaní učitelé STEM vnímají pozitivně, ale současně dodávají, že samostatně by takovou výuku realizovat nedokázali a potřebovali by spolupracovat s učiteli dalších předmětů, které přístup STEM sdružuje.
Zmíněné poznatky vycházejí z probíhajícího výzkumu. Pokud máte zájem sdílet svůj pohled, vyplňte, prosím, formulář dostupný pod QR kódem. Vaše odpovědi jsou klíčovým zdrojem pro vývoj metodické podpory pro integrovanou STEM výuku.
