Negativní dopady předčasných odchodů

studenti

 

Předčasné odchody ze vzdělávání má řadu negativních důsledků pro jedince i pro společnost, a to jak subjektivního, tak i objektivního charakteru. Vrovině subjektivní mladí lidé po opuštění školní docházky čelí pocitům sociálního vyloučení a snížené kvalitě sociálních vztahů. Snižují se jejich životní ambice a musí se vzdát významné části vzdělávacích ambicí (Bühler-Niederberger, 2023; Novotný et al, 2023). Vobjektivní rovině čelí problematickému uplatnění na trhu práce a suplývajícím časem se zhoršují jejich šance na opětovný návrat do vzdělávacího systému (Ogresta, 2023; Schuchart & Schimke, 2022). 

 

Důsledky předčasného ukončení středoškolského vzdělávání lze tedy vidět vnásledujících oblastech: 

  1. Zhoršené uplatnění na trhu práce. Žáci bez dokončeného středoškolského vzdělání se obvykle uplatňují vnekvalifikovaných profesích snižším finančním ohodnocením a jsou více ohroženi nezaměstnaností. Toto ohrožení se stupňuje především vobdobí krizí a ekonomických výkyvů (Borgna & Struffolino, 2019). Nezaměstnanost lidí se základním vzděláním je zhruba pětkrát vyšší než se středním vzděláním (MPSV, 2024). 
  1. Omezená možnost vzdělávání a dalšího rozvoje. Nedokončení střední školy blokuje možnosti pokračovat ve formální vzdělávání a omezuje příležitosti participovat na neformálním vzdělávání (Schuchart & Schimke, 2022). Pokud jedinec nedokončí střední vzdělání, je vČR omezen vmožnosti dalšího vzdělávání, především rekvalifikačního. Nezískání maturity je pak překážkou vdalším formálním vzdělávání ve vyšším odborném nebo vysokém školství.  
  1. Sociální vyloučení. Opuštění školy obvykle vede kredukci sociálních kontaktů a změnám ve vztazích svrstevníky a přáteli, což způsobuje pocit osamělosti a sociální vyloučení (srov. MPSV, 2024; Evropská komise, 2024). 
  1. Vdlouhodobém pohledu vede kombinace zmíněných jevů kdalším problémům, např. chudobě, či horšímu zdravotnímu stavu, včetně ohrožení psychického zdraví (Matías-García et al., 2024).

 

Zuvedeného plyne také významný dopad na společnost vnásledujících oblastech (Evropská komise, 2024). 

  1. Zátěž pro systém sociální podpory. Vyšší míra nezaměstnanosti a nižší příjmy mezi lidmi bez středoškolského vzdělání zvyšují náklady na sociální podporu a snižují daňové příjmy státu. 
  1. Sociální nerovnost. Nedokončení středoškolského vzdělání generuje sociální nerovnosti, protože lidé s nižším vzděláním mají omezený přístup kekonomickým zdrojům a vzdělávacím příležitostem. 
  1. Zátěž pro zdravotní systém: Lidé s nižším vzděláním mají zpravidla horší zdravotní stav než většina populace a méně využívají benefity zdravotního systému.
  1. Šedá ekonomika a kriminalita: Nižší vzdělání je asociováno s vyšší mírou podílu na šedé ekonomice, případně i na kriminalitě. 

 

Podpora žáků ohrožených předčasným odchodem ze vzdělávání je tak možným způsobem, jak minimalizovat negativní dopady na jednotlivce i společnost. Pozdější navracení mladých lidí do formálního vzdělávacího systému a zvyšování jejich šancí na trhu práce je obtížné a vyžaduje existenci vzdělávacích a poradenských struktur, které se na tuto skupinu specializují a mají kpráci sní přiměřené kompetence (Chisvert-Tarazona, 2024; Schuchart & Schimke, 2022). Vytvoření takových institucí je také velmi náročné na ekonomické i lidské zdroje.

 

Celkově je důležité podporovat žáky v dokončení jejich vzdělání, aby se minimalizovaly tyto negativní dopady na společnost. Ačkoliv je zřejmé, že odchod ze vzdělávání představuje konkrétní moment, kdy žák školu či vzdělávací systém opouští, jedná se o výsledek dlouhodobého procesu, ve kterém je ze strany žáka patrný prohlubující se nezájem o školu, který může být patrný v nárůstu absencí, zhoršení známek, výchovnými problémy (Lee & Burkam, 2003).

 

Zdroje

Borgna C., Struffolino E. (2019) Hard times. Labor-market outcomes of early school leavers in Italy before and after the crisis [Tempi difficili. Le condizioni occupazionali degli early school leavers in Italia prima e dopo la crisi]. Sociologia del Lavoro, (155), pp. 179 - 199. 

Bühler-Niederberger D., Schuchart C., Türkyilmaz A. (2023). Doing Adulthood While Returning to School: When Emerging Adults Struggle With Institutional Frameworks. Emerging Adulthood, 11(1), pp. 148-161 

Evropská komise (2024) (Předčasné ukončení školní docházky) https://education.ec.europa.eu/cs/education-levels/school-education/early-school-leaving

European Commission. (2023). Education and Training Monitor 2023. European Comission. Dostupné 22 červen 2024, z https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor-2023/cs/country-reports/czechia.html

Chisvert-Tarazona M.J., Tárraga-Mínguez R., Marhuenda-Fluixá F., Palomares-Montero D. (2024). Personal, vocational and occupational guidance in second chance schools. Revista Espanola de Orientacion y Psicopedagogia, 35(1), s. 82-100. DOI: 10.5944/reop.vol.35.num.1.2024.40761 

Lee, V. E., & Burkam, D. T. (2003). Dropping Out of High School: The Role of School Organization and                Structure. American Educational Research Journal, 40(2), 353–393. https://doi.org/10.3102/00028312040002353

Matías-García J.A., Cubero M., Santamaría A., Bascón M.J. (2024). The learner identity of adolescents with trajectories of resilience: the role of risk, academic experience, and gender. European Journal of Psychology of Education 

MPSV (2024). Výběrové šetření pracovních sil. 

Novotný, P., Majcík, M., Rozvadská, K., Vengřinová, T. & Dvořáková, M. (2023). Životní dráhy opakovaně neúspěšných maturantů a maturantek. Masarykova univerzita.

OECD (2023), Education at a Glance 2023: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/e13bef63-en

Ogresta, J., Rezo, I., Kožljan, P., Paré, M. H., & Ajduković, M. (2021). Why do we drop out? Typology of dropping out of high school. Youth & society, 53(6), 934-954.

Schuchart C., Schimke B. (2022). Age and Social Background as Predictors of Dropout in Second Chance Education in Germany. Adult Education Quarterly, 72(3), pp. 308-328. 

Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. (2020). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

 

Další články