Stále více učitelů se dnes setkává s jazykově heterogenními třídami. Článek představuje aktuální přístupy k jazykově citlivé výuce, inovace ve vzdělávání budoucích pedagogů i metody, které podporují porozumění, začlenění a úspěšné vzdělávání všech žáků bez ohledu na jejich jazykové zázemí.
Proměňující se jazyková skladba školních tříd v České republice je stále patrnější. V důsledku aktuálního vývoje na Ukrajině a širších geopolitických změn se zvyšuje počet žáků, kteří přicházejí do školy s jiným mateřským jazykem, než je čeština. Tento trend s sebou přináší nové výzvy, ale zároveň i prostor pro inovaci vzdělávacího systému a posílení jazykově citlivého přístupu ve výuce.
Rostoucí jazyková rozmanitost ve školách klade nároky nejen na současné pedagogy, ale také na systém přípravy budoucích učitelů. Zejména vyučující českého jazyka (ale nejen oni) se stále častěji ocitají v situaci, kdy ve třídě učí současně žáky s odlišným mateřským jazykem (OMJ) i rodilé mluvčí češtiny. Aby byli schopni na tuto skutečnost adekvátně reagovat, je třeba, aby disponovali dovednostmi potřebnými k výuce češtiny nejen jako jazyka mateřského, ale také jako druhého. Proces začleňování v jazykově heterogenní třídě se netýká pouze vyučujících českého jazyka, i když ti mají při své kvalifikaci potenciálně největší možnost pomoci žákům s OMJ s jazykovou průpravou.
Na tuto výzvu aktivně reaguje Katedra českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Jejím cílem je inovovat přípravu budoucích pedagogů tak, aby dokázali citlivě a efektivně pracovat s jazykově i kulturně různorodými skupinami žáků. Vedle klasické jazykově didaktické přípravy se proto studující seznamují i s aspekty pedagogickými, sociálními, organizačními a interkulturními. Dále jsou pořádány kurzy pro učitele z praxe v rámci celoživotního vzdělávání, zaměřené na plnohodnotnou práci se žáky, kteří nejsou rodilými mluvčími.
Jedním z nástrojů, jak tyto kompetence rozvíjet, jsou specializované kurzy češtiny jako druhého jazyka. Do jejich vedení se aktivně zapojují sami studující programu Učitelství českého jazyka a literatury se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem. Katedra českého jazyka rovněž kooperuje s institucemi, které se na začleňování cizinců a jazykové kurzy češtiny specializují, např. Centrum pro cizince Jihomoravského kraje. Významnou roli hraje také mezinárodní spolupráce – například se studenty bohemistiky na univerzitách v Greifswaldu a Regensburgu, kde brněnští studující vedli online výuku češtiny jako cizího jazyka.
Díky těmto zkušenostem vznikají i nové výukové materiály, mezi nimi například učebnice Cestou necestou A1+, určená pro výuku češtiny jako druhého/cizího jazyka. Jejím cílem je nabídnout pedagogům praktickou oporu při výuce žáků s odlišným mateřským jazykem.
Na uvedené aktivity tematicky navazuje také připravovaný workshop, který se zaměří na alternativní metody ve výuce jedinců s odlišným mateřským jazykem, které vycházejí částečně z metod kritického myšlení. Ty zkvalitňují proces učení a zvyšují úspěšnost žáků. Nabídne účastníkům inspiraci i konkrétní nástroje využitelné ve výuce na ZŠ a SŠ – nejen v hodinách češtiny, ale i v dalších vyučovacích předmětech.
Představené metody a přístupy podporují porozumění mluvenému i psanému projevu, rozvíjejí komunikační dovednosti a motivují žáky k aktivní účasti na vyučování. Zároveň napomáhají začleňování těchto žáků do třídního kolektivu a do širšího společenského prostředí. Součástí workshopu bude rovněž představení konkrétních inspirativních výukových materiálů s doporučenou metodikou, které lze bezprostředně využít ve školní praxi.
Přístup, který vnímá jazykovou různorodost jako příležitost, nikoli jako překážku, se tak stává jedním z klíčových prvků moderního a otevřeného vzdělávacího systému. Učit se v jazykově heterogenní třídě může být obohacující zkušeností – jak pro žáky, tak pro učitele.
Literatura:
Kroča, D, Svobodová, H. Není čeština jako čeština. Příprava budoucích učitelů na výuku češtiny jako
druhého/cizího jazyka na Katedře českého jazyka a literatury PdF MU. CASALC Review. Czechia: MUNI
Press, 2023, roč. 13, č. 2, s. 98–101