Výběr studijního oboru a budoucího povolání je jedním z nejdůležitějších rozhodnutí v životě mladého člověka. Ale co skutečně ovlivňuje jeho volbu? A jaké jsou jeho obavy a motivace?
Jednou z aktivit STEM projektu v Jihomoravském kraji v prvním roce fungování byl rozsáhlý průzkum mezi 7 700 studenty ze 75 základních a 64 středních škol v kraji. Jednalo se o studenty 8. a 9. ročníků ZŠ a poslední ročníky SŠ.
Kdo radí s výběrem? Matky
Pokud si myslíte, že studenti se rozhodují hlavně na základě svých vlastní motivací, teď vás možná překvapíme. Když jsme se studentů zeptali, na koho se obrací pro radu s výběrem školy, odpověď byla jasná. Největší vliv má matka – téměř u tří čtvrtin studentů. Na druhém místě je otec (50 %), a teprve pak následuje vlastní rozhodování.
U studentů, kteří plánují jít do STEM oborů, je nejčastějším důvodem výběru, že je obor spojený s jejich zájmy, je zajímavý a dobře placený. Na základní škole uvažuje o této studijní a profesní dráze asi 1 500 studentů z 4 200 dotázaných, na střední škole je to asi 1 000 z 3 200.
STEM – nepochopený a podceňovaný?
Důležitou informací vycházející z průzkumu je, že mnoho studentů nemá o technických oborech dostatek informací. Velká část z nich si nedovede představit, jaké konkrétní pozice se nabízí. Dalším velkým strašákem je pak vysoká obtížnost, kterou jako důvod nezájmu uvedlo 30 % studentů.
Pozitivní je, že 17 % studentů považuje STEM za klíčový pro budoucnost – ale zatím jim chybí podle svých slov dostatečná motivace. Přibližováním těchto fascinujících oborů na konkrétních příkladech nebo spoluprací s firmami z oboru chceme právě toto díky STEM projektu změnit.
Jaké obory studenty lákají? STEM to spíš není
Na základních školách jsou pro studenty jako nejpravděpodobnější jiné oblasti studia jako je zdravotnictví a sociální práce nebo vzdělávání a sport (dohromady skoro 28 %). Následuje sice technika a elektrotechnika s 8 % a IT také téměř s 8 %, ve zbytku žebříčku se ale objevuje dál cestovní ruch, umění nebo veterinární péče.
Na střední škole se preference mírně mění, ale trend je jasný – STEM není první volbou pro většinu studentů. To se potvrzuje i v názorech na budoucnost a je to pro nás jeden z nejvíc alarmujících údajů:
- 44 % žáků základních škol říká, že pravděpodobně nebude studovat ani pracovat v technických oborech.
- Na střední škole už tento podíl roste na 72 %.
Technologie už ale dávno nejsou jen výsadou IT specialistů nebo inženýrů. Dnes jsou všude kolem nás – ve zdravotnictví, sociálních službách, školství i umění. Dokonce i práce, které na první pohled s technikou nemají nic společného, se bez ní už neobejdou. Ať už jde o používání digitálních nástrojů nebo práci s umělou inteligencí, moderní technologie se stávají nedílnou součástí téměř každého oboru.

Chlapci vs. dívky – rozdílné ambice i očekávání
Chlapci i dívky mají rozdílné pohledy na vzdělání i budoucí kariéru, a je důležité je podporovat tak, aby si věřili a dokázali plně využít svůj potenciál. Zatímco většina chlapců plánuje ukončit své vzdělání maturitou (51 %), téměř polovina dívek (44 %) má ambice pokračovat na vysokou školu. Co se týče očekávání ohledně platů, chlapci si většinou věří víc – jako průměrný nástupní plat po škole uvádějí o cca 10 000 Kč měsíčně víc oproti dívkám. Dívkám můžeme dodat odvahu být sebevědomější ve svých očekáváních, a chlapcům zase ukázat, že vyšší vzdělání může být klíčem k lepším příležitostem.
Oblíbené a neoblíbené předměty – proč STEM ztrácí
Matematika a informatika patří mezi oblíbené předměty, ale fyzika je na posledním místě. Přitom právě fyzika je klíčová pro mnoho technických oborů.
Oblíbenost s pokračujícím stupněm klesá a stejně tak u studentů klesá i představa o potřebnosti dané látky pro běžný život. Jedna výjimka, kde se ale oblíbenost i potřebnost stále drží vysoko, je informatika.
Co studentům chybí pro lepší rozhodování?
Na otázku, co by jim pomohlo v rozhodování, odpověděli:
- 28 % chce víc vnitřní motivace a rozhodnosti.
- 16 % potřebuje více informací.
- 14 % by ocenilo kvalitnější informace.
S vnitřní motivací nejspíš těžko něco plošně zmůžeme, ale kde vidíme prostor pro zlepšení, je informovat srozumitelně o tom, jak dnes vypadá pracovní trh, které studium je pro vybranou profesní cestu ideální, ale také o tom, jak se bude měnit podobá práce v nejbližších letech a jak se na to připravit.
Co s tím můžeme udělat?
Z výzkumu jasně vyplývá, že studenti se často rozhodují podle zájmů, rodiny a očekávaných výdělků. STEM obory mají velký potenciál, ale studenti o nich málo vědí, bojí se jejich náročnosti a nemají dostatečnou praxi.
Jakými cestami jim pomoct?
- Přibližte studentům konkrétní profese.
- Zapojte do diskuse o příležitostech i rodiče.
- Propojte studenty s praxí.
Věříme, že můžeme změnit pohled studentů na techniku a pomoci jim objevit fascinující a moderní obory, které nám pomáhají měnit svět k lepšímu. Připojit se může každý z vás.