Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace

plotr

 

MŠMT rozděluje školám od roku 2020 finanční prostředky z Národního plánu obnovy (NPO) v rámci komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace. Finanční intervence souvisí se změnami a revizemi vzdělávacího kurikula v návaznosti na podporu digitálního vzdělávání a smysluplného zapojování digitálních technologií do výuky.

 

V roce 2020 bylo možné poprvé čerpat finanční prostředky z NPO na nákup digitálních učebních pomůcek k realizaci distanční on-line výuky. Finanční intervence pokračovala také v následujících letech. V roce 2022 nebo v roce 2023 bylo možné čerpat jednorázovou finanční intervenci na vybavení žáků pokročilými digitálními učebními pomůcky pro rozvoj informatického myšlení a digitálních kompetencí, díky které se na českých školách podařilo digitalizovat výuku napříč vyučovacími předměty a realizovat tak inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace.


Změny, které nastaly v souvislosti s Rámcovými vzdělávacími programy, přinášejí do škol nové možnosti využívat digitální kompetence ve všech vzdělávacích oblastech. Prostřednictvím této finanční podpory se podařilo digitalizovat například výuku přírodních věd, oblast robotiky, fyziky a dalších vzdělávacích oblastí. V chemii například žáci používají digitální sondy, mikroskopy a teploměry, které přenášejí a měří hodnoty přímo v počítači, seznamují se s pohybovými čidly a digitálním spektrofotometrem, který umožňuje měřit spektrum světla či elektromagnetického záření mimo viditelnou oblast. Ve výtvarné výchově si děti zase například prostřednictvím digitálního šicího stroje dokáží vyrobit vlastní výšivky nebo pomocí digitálního řezacího plotru je vyřezávají. Hlavním záměrem finanční podpory bylo umožnit školám nakoupit pokročilé digitální učební pomůcky pro rozvoj informatického myšlení a digitálních kompetencí žáků.


Některé školy tuto finanční intervenci na pokročilé digitální učební pomůcky mohly čerpat již v roce 2022, pokud deklarovaly výuku podle revidovaného Rámcového vzdělávacího programu Základního vzdělávání již v roce 2022 nebo ji už zahájily. Jednalo se o základní školy a nižší stupeň osmiletého gymnázia a zařazeny byly také všechny mateřské školy. Ostatní základní a střední školy tyto finanční prostředky obdržely automaticky v roce 2023.


Tato finanční intervence z NPO na nákup pokročilých digitálních učebních pomůcek však v roce 2023 skončila a je na školách, aby pokračovaly v nákupech digitálních učebních pomůcek pro své žáky z ostatních neinvestičních výdajů ze státního rozpočtu (ONIV) a udržovaly tak vybavení žáků digitálními učebními pomůckami stále aktuální a odpovídající trendům moderní doby.


V průběhu let 2022–2024 probíhá opakovaná finanční intervence, která je zaměřená na prevenci digitální propasti. Pozornost je v této intervenci soustředěna na žáky, kteří jsou znevýhodněni tím, že nemají pro sebe k dispozici mobilní digitální zařízení pro běžnou výuku nebo pro výuku distančním způsobem. Smyslem této intervence je, aby za tři roky jejího trvání školy vytvořily tzv. mobiliář těchto mobilních digitálních zařízení a zapůjčovaly je nebo byly připraveny je zapůjčovat potřebným žákům, kteří jsou znevýhodněni tím, že tato zařízení nemají pro sebe k dispozici.


Významným rozdílem v čerpání finančních prostředků v rámci prevence digitální propasti v průběhu let 2022–2024 je, že v tomto roce školy mohou čerpat finanční prostředky nejen na nákup mobilních digitálních zařízení pro zápůjčku žákům v rámci prevence digitální propasti, ale mohou spolu s těmito zařízeními pořídit také software pro vzdělávání, toto však platí pouze pro rok 2024.


V současné době se realizuje výzva na implementaci rámce DigCompEdu. Tato výzva a její realizace by měla zajistit metodickou podporu pro rozvoj digitálních kompetencí pedagogů podle evropského rámce. Mělo by tak vzniknout v průběhu dvou let několik aktivit napomáhajících k rozvoji digitálních kompetencí učitelů. Například by měly vzniknout metodické materiály, které budou moci využívat vzdělávací instituce ke vzdělávání pedagogů. Součástí materiálů bude i návaznost na evaluační systém Učitel21. V rámci další aktivity by se metodické materiály a kurzy měly zaměřit na nástroje generativní umělé inteligence (AI) a další témata spojená s dynamickým rozvojem digitální technologií např. dezinformace, finanční a mediální gramotnost, kyberbezpečnost. Aktivity jsou zaměřeny nejen na přípravu kurzů a metodických materiálů pro pedagogy základních a středních škol, ale také pro předškolní vzdělávání a rozvoj digitálních kompetencí pedagogů se zaměřením na to, jak správně pracovat s pomůckami určenými k rozvoji digitálních kompetencí a informatického myšlení předškolních dětí.

Metodickou podporu mají školy dostupnou se všemi potřebnými odkazy na edu.cz/digitalizujeme včetně povinné publicity, kterou musí školy dodržet až do roku 2031.

 

Další články